Stort sortiment av nikotinpåsar! | Snabba leverans & färska produkter | Fri Frakt över 999kr!

Swenico

Tobaksfria nikotinpåsar.

0

Your Cart

Vem gör velo nikotinpåsar?

Vem gör velo nikotinpåsar?

Velo är ett av de största märket för nikotinpåsar i världen. Det råkar också vara en av de äldsta. Velos rötter och långa historia gör det till det äldsta nikotinpåsen i världen, om än inte ursprungligen under namnet ”Velo”.

Men vem är det som tillverkar velo nikotinpåsar och vad är historien bakom det? Det och mycket mer är vad vi ska titta närmare på i den här artikeln.

Förstå velo nikotinpåsar

Nikotinpåsar har helt exploderat i popularitet under de senaste åren som ett rökfria och tobaksfria alternativ till traditionella tobaksprodukter.

När människor inser farorna med att röka finns det ett växande intresse för skador på skador. Och nikotinpåsar är verkligen i framkant av denna skift.

Med sin långa historia, i kombination med den starka stödet av sin ägare, har Velo lyckats etablera sig som ledare inom detta utrymme, känd för sina kvalitetsprodukter och breda urval.

Velo -nikotinpåsar finns i ett brett utbud av smaker, som serverar olika preferenser och smakprofiler. Från mynta och citrus till bär och kaffe ser Velo att användare har en mängd alternativ att välja mellan, vilket förbättrar den totala upplevelsen av nikotinförbrukning. Dessutom erbjuder Velo också ett brett urval av nikotinstyrkor, från lätta alternativ för nybörjare till extra starka nikotinstyrkor för mer erfarna användare.

Tillverkaren bakom Velo

Kort sagt, Velo ägs av British American Tobacco (BAT), som är ett ledande multinationellt tobaksföretag med en rik historia och en global närvaro. Det grundades 1902 och har vuxit till att bli en av världens största och mest diversifierade tobaksgrupper. Med huvudkontor i London verkar företaget i mer än 180 länder och betjänar miljoner konsumenter med en mångfaldig portfölj av tobak och nikotinprodukter.

British American Tobacco är i sitt kärna ett tobaksföretag som främst gör det intäkter från försäljningen av cigaretter. Bat har emellertid ett tydligt mål att få hälften av sina intäkter från icke-förvärvande år 2035. I december 2023 stod förbränningar för cirka 83% av sin totala försäljning enligt dataföretaget FactSet. Under slogan ”en bättre morgondag” är målet att minska hälsoeffekterna av dess verksamhet. För att göra detta arbetar de för att förändra sin portfölj genom att aktivt uppmuntra människor att byta till mindre riskabla produkter jämfört med rökning.

Som ett resultat av detta har BAT aktivt arbetat för att integrera och utveckla nya rökfria produkter i sitt erbjudande. Ett av dess viktigaste segment är nikotinpåsar, särskilt under varumärket Velo.

British American Tobacco Säger:

”Det är allmänt erkänt att det mesta av skadan i samband med konventionella cigaretter orsakas av toxiska ämnen i röken som produceras av förbränning av tobak. Det är därför vi är hängivna till utveckling och kommersialisering av alternativtobaks- och nikotinprodukter som inte bränner tobak för att leverera nikotin till användaren och erbjuder rökare ett roligt, reducerat riskalternativ. ”

Historien om Velo går tillbaka till 2015 med ett märke som heter Epok. Epok lanserades ursprungligen i Sverige som världens första helt vita tobaksnus. Epok, till skillnad från Velo idag, innehöll tobak (som traditionell svensk tobakssnus) men med den viktigaste skillnaden var att påsarna var helt vita tack vare en tvätt- och reningsprocess.

Syftet med detta var att möjliggöra ett nytt alternativ som inte fläckade tänderna. Epok fick snabbt popularitet, delvis för att reningsprocessen tog bort den traditionella tobaksmaken och gjorde det möjligt att ge dem helt nya, fräscha och spännande smaker.

Epok grundades av det svenska företaget Winnington som senare förvärvades av brittisk amerikansk tobak i januari 2017. Detta förvärv var ett viktigt steg för brittisk amerikansk tobak på sin resa för att utöka sitt erbjudande av rökfria produkter i linje med sitt uppdrag.

Epok var tillgängligt på marknaden fram till hösten 2018. Vid denna tidpunkt genomgick företaget en enorm rebrand och bytte namn till Lyft. Denna rebrand involverade emellertid inte bara en rebrand. Faktum är att BAT helt renoverade produkten genom att ta bort tobaken från produkten helt. De ersatte tobaken med växtfiber och nikotinpåsen som vi känner till den idag skapades. Med ett helt tobaksfri alternativ kunde fladdermus tillgodose en bredare publik och också undvika strikt tobakslagstiftning.

År 2022 var det dags för ännu en förändring av varumärket. Bat ändrade namnet från Lyft till Velo, som är det märke vi känner idag. Det är viktigt att påpeka att till skillnad från förändringen från Epok till Lyft förändrades ingenting med produkten. Det förblev exakt samma, helt fritt från tobak, precis som tidigare.

Anledningen till att namnet ändrades till Velo var att bat redan hade använt velo -namnet på flera marknader utanför Sverige redan så att de ville bygga ett mer konsekvent och enhetligt varumärke.

Kingsley Wheaton, chef för marknadsföring på BAT, sa följande:

”Konsumenter vill ha varumärken de känner igen och kan köpa vart de än är i världen. På detta sätt kan vi lättare förmedla vårt budskap om de alternativ vi erbjuder till cigaretter. ”

Därför ändrade Bat namnet till Velo så att kunder kan känna igen varumärket oavsett var i världen de är.

Samtidigt avbröt BAT inte helt Lyft -namnet. Istället etablerade de Lyft som ett premium -nikotinpåse -varumärke fokuserade mer på forskning och innovation genom att lansera ny och intressant smak och mönster. Bat analyserar sedan svaret från dessa produkter och beslutar ibland att integrera dessa i det vanliga Velo -produktsortimentet.

SHARE

Lämna ett svar