Nikotinpåsar har exploderat i popularitet under de senaste åren. Faktum är att denna produkt har gått från att vara relativt okänd av många för bara några år sedan, till att vara något som ett stort antal människor nu känner till. Nikotinpåsar har haft en stor resa under det senaste decenniet och omformar hur vi konsumerar nikotin, vilket hjälper fler och fler människor att gå över från rökning och andra tobaksprodukter till rökfria och mindre skadliga alternativ.
Till stor del är det den minskade riskprofilen som nikotinpåsar erbjuder som har drivit en stor del av ökningen i popularitet för denna innovativa produkt. I takt med att fler och fler människor blir hälsomedvetna, särskilt de stora riskerna med rökning, är det fler som letar efter mindre skadliga alternativ. I den här övergången har många nya produkter lanserats men nikotinpåsar tar verkligen plats för detta intressanta skifte. Och ett märke som sticker ut särskilt är ZYN.
Men varför är det så att ZYN har blivit ett av de ledande varumärkena när det kommer till nikotinpåsar? I takt med att marknaden för nikotinpåsar har vuxit har också antalet varumärken som konkurrerar om marknadsandelar ökat. ZYN har lyckats etablera sig bland toppen och det är verkligen inte av misstag. I den här artikeln kommer vi att titta närmare på ZYN, dess bakgrund, och diskutera varför ZYN nikotinpåsar har blivit så oerhört populära.
Introduktion till ZYN-påsar
Nikotinpåsar är ett relativt nytt fenomen som började dyka upp på marknaden först runt 2015. På sätt och vis är nikotinpåsar en helt ny produkt som mer eller mindre uppfanns 2015. På samma sätt är nikotinpåsar egentligen bara en produktutveckling av traditionellt svenskt snus som har använts flitigt i främst Sverige och andra skandinaviska länder under många decennier och i vissa former mer än ett sekel.
Svenskt snus är identiskt med nikotinpåsar med den enda skillnaden att nikotinpåsar inte innehåller tobak. Så det är inte konstigt att produktutvecklare som arbetar med att förnya och förbättra dessa produkter så småningom skulle komma på ett sätt att erbjuda samma tillfredsställelse och användarupplevelse men utan tobaken. Och resultatet blev nikotinpåsar.
Historien om ZYN går tillbaka till 2016 när Swedish lanserade varumärket. Den 13 december 2016 uttalade Swedish Match följande:
”ZYN är en produkt som inte har något tobaksinnehåll men innehåller nikotin. Produkten säljs för närvarande i cirka 4 000 butiker i elva delstater i USA och kommer att finnas tillgänglig från den 12 respektive 13 december i Swedish Match egna butiker i Stockholm och Göteborg. ZYN har tagits emot väl i USA och vi vill nu göra en begränsad lansering och se hur denna produkt tas emot av våra konsumenter på den svenska marknaden. ZYN kompletterar vårt snussortiment och erbjuder en produkt för vuxna som letar efter ett alternativ till de produkter som för närvarande finns på nikotinmarknaden, såsom e-cigaretter eller traditionellt snus med tobaksinnehåll.”
Swedish Match är den enskilt största tillverkaren av svenskt tobakssnus i världen och har en exceptionellt stark position på snusmarknaden med en lång rad snusmärken i sitt namn. Som sagt, det kommer inte som en överraskning att ett företag önskar att så enorma resurser och expertis inom tillverkning av orala nikotinprodukter också skulle bli ett av de första varumärkena att lansera nikotinpåsar.
Swedish Match lanserade initialt ZYN i USA 2016 och det fick draghjälp ganska snabbt. Därefter meddelade Swedish Match att man även kommer att lansera produkten i Sverige – snusets hemland – och senare även på andra marknader som Norge och övriga Europa.
Före lanseringen av ZYN hade Swedish Match experimenterat med ett antal helvita produkter också. Till exempel lanserade Swedish Match Omni som var ett helvitt snus som fortfarande innehöll tobak. Syftet var att utveckla ett snus som var mer ”fräscht” än det traditionella bruna tobakssnuset. Till slut kom det en punkt när Swedish Match och andra tillverkare frågade sig själva ”varför inte bara hoppa över tobaken helt?” och nikotinpåsar föddes.
För svenskar var lanseringen av nikotinpåsar ingen stor affär eftersom snuskulturen är exceptionellt stark, med mer än en femtedel av den manliga befolkningen som redan snusar. Men i länder som USA där användningen av orala nikotinprodukter historiskt sett har varit relativt begränsad, var lanseringen av en ny och innovativ produkt som ZYN en enorm affär. Och med alla fördelar som erbjuds jämfört med andra nikotinpåsar, främst rökning, kommer det inte som en överraskning att ZYN blev mycket väl uppfylld och har sett en enorm tillväxt sedan lanseringen.
Populariteten för ZYN nikotinpåsar
Nu när vi har en bättre förståelse för bakgrunden till ZYN kommer vi till huvudfrågan som är ”varför är ZYN-påsar så populära?”
Svaret beror förstås på flera skäl. Låt oss ta en närmare titt.
Stark ägare
Först och främst ägs ZYN av Swedish Match. Swedish Match är den största tillverkaren av svenskt snus och har en mycket stark position inom utrymmet för orala nikotinpåsar. På grund av detta hade ZYN en bra utgångspunkt när det grundades. Alla distributionskedjor var redan etablerade och det blir naturligtvis ganska enkelt för tillverkaren att få ut sin produkt ”out there” och få den att nå distributörer och butiker. Därför hade ZYN ett försprång jämfört med många andra konkurrenter på marknaden som började från noll. Detta var uppenbarligen en viktig bidragande orsak till ZYNs framgång tidigt och dess förmåga att etablera sig som ett starkt varumärke.
Dessutom är det viktigt att påpeka att Swedish Match till 100 % förvärvades av Philip Morris, en av de största tobakstillverkarna i världen. Eftersom Philipp Morris har ett uttalat mål att få mer av sina intäkter från rökfria produkter, var förvärvet av Swedish Match helt logiskt. Dessutom var just ZYN en stor anledning till förvärvet.
PMI säger:
”år 2030 siktar vi på att mer än två tredjedelar av våra nettointäkter ska komma från rökfria produkter.”
Eftersom Philipp Morris är en av de största tobakstillverkarna i världen har de en ännu starkare position på marknaden än vad Swedish Match har för att ytterligare marknadsföra och distribuera ZYN, vilket kommer att vara en stor fördel framöver.
Dessutom, eftersom ZYN grundades av ett miljardföretag, fanns det uppenbarligen massor av resurser som kunde investeras i marknadsföring och marknadsföring. Detta är ofta en utmaning för mindre varumärken med begränsade budgetar men ZYN hade inte dessa problem och kunde investera enormt mycket i att marknadsföra ZYN och bygga varumärket runt om i världen. Tack vare Swedish Match stora resurser kunde ZYN växa extremt snabbt och få enorm popularitet över hela världen.
Ett av de första märkena för nikotinpåsar
Som nämnts tidigare var ZYN ett av de allra första varumärkena för tobaksfria nikotinpåsar. Det är uppenbarligen en stor fördel att vara tidig i ett helt nytt segment och ZYN var verkligen i framkant av denna framväxande nya marknad. Eftersom ZYN var ett av de första märkena för tobaksfria nikotinpåsar, hade de ett försprång jämfört med många andra konkurrenter, vilket gjorde att de kunde etablera sig innan andra konkurrenter kan komma in och stjäla marknadsandelar.
Lång expertis i att tillverka högkvalitativa produkter
En stor bidragande faktor till ZYNs stora framgång kommer från dess kvalitet. Det är svårt att bygga ett starkt varumärke utan att ha kvalitativa produkter. På många sätt är det en förutsättning.
Som sagt, ZYN grundades av ett varumärke som har årtionden av erfarenhet av att göra orala nikotinpåsar, nämligen snus. Swedish Match hade därför mycket expertis och kunnande som man kunde använda när man utvecklade ZYN för att skapa en riktigt högkvalitativ produkt. Swedish Match hade dessutom redan fabriker där ZYN-påsar kunde tillverkas enligt en riktigt hög standard. Denna expertis, know-how och resurser har naturligtvis bidragit till ZYNs framgång och satt dem före de flesta andra varumärken som var tvungna att börja om från början och lära sig alla dessa saker.
Brett utbud av produkter
Förutom att vara känt för att tillverka högkvalitativa produkter, erbjuder ZYN också ett brett urval av olika produkter för att tillgodose alla smaker och preferenser. Det hjälper mycket att kunna erbjuda ett brett utbud av produkter som tilltalar alla. Under åren har ZYN konsekvent förbättrat och breddat sina erbjudanden för att tilltala en bredare publik med nya produkter, smaker, design och nikotinstyrkor.
Slutsats
ZYN är idag ett av de mest populära märkena av nikotinpåsar i världen. Dess resa är verkligen imponerande med tanke på att den har vuxit till att bli ett stort varumärke på relativt kort tid, först lanserades 2016. Tack vare de stora resurserna och expertisen, i kombination med högkvalitativa produkter och att vara ett av de första varumärkena på marknaden , ZYN har kunnat ta en stor marknadsandel. ZYN är det överlägset ledande märket av nikotinpåsar i USA, vilket har att göra med att Swedish Match redan var verksamt i USA före lanseringen av ZYN, och för att Swedish Match tog ett medvetet beslut att satsa stort på att bygga ZYN varumärke i USA tidigt.