Det finns idag ett stort antal varumärken och tillverkare av tobaksfria nikotinpåsar, även känt som vitt snus, tobaksfritt snus, all-white snus, och mycket mer.
Ett av de mest kända och populära varumärkena på marknaden är VELO. Men hur kommer det sig att Velo är så pass överlägset mycket mer populärt än många av de andra varumärkena på marknaden? Är Velos nikotinpåsar bättre, godare, och erbjuder en överlag bättre upplevelse?
Svaret är att det finns flera olika anledningar som har gjort att Velo idag är ett av de mest populära märkena av nikotinpåsar på marknaden och i denna artikel ska vi reda ut dess popularitet.
Introduktion och VELOs historia
Velo ägs av BAT, British American Tobacco som är ett av världens största tobaksföretag. Under de senaste åren har BAT lagt mer vikt på att en större del av bolagets verksamhet ska bestå av hälsosammare och rökfria alternativ. BAT har tagit flera steg mot detta och ett område där bolaget har lyckats väldigt väl är just tobaksfria nikotinpåsar.
Velo är ett varumärke med en relativt lång historia inom nikotinpåsar men som du säkert vet har man använt flera namn genom åren. Startskottet till Velo är Epok som lanserades i 2014 av Winnington. Epok blev världens första vita snus som marknadsfördes som ett fräschare alternativ till klassiskt tobakssnus som inte missfärgade tänderna. Dessutom hade inte Epok den traditionella tobakssmaken som inte alla tycker om. Men till skillnad från dagens nikotinpåsar innehöll Epok tobak, bara att tobaken var tvättad och renad för att göra den vit. 2017 förvärvade BAT den svenska tillverkaren Winnington vilket blev BATs första kliv in i denna marknad. Under BATs ägande fortsatte man att producera EPOK i ungefär ett år innan man tog nästa kliv.
Hösten 2018 lanserades Epok under ett nytt varumärke, Lyft. Anledningen till nylanseringen och det nya namnet var att produkten i grunden var helt ny, även om grundidén var densamma. Den viktigaste skillnaden mellan Epok och Lyft var att Lyft var helt fri från tobak och tobaken hade istället ersatts av växtfiber.
Sedan dess har VELO blivit ett välkänt varumärke bland tobaksersättningsprodukter inom segmentet tobaksfria nikotinpåsar. Under 2022 bytte BAT namn på Lyft till Velo men behöll även varumärket Lyft som ett premiumalternativ som skulle erbjudas vid sidan av huvudvarumärket Velo. Anledningen till namnbytet var att BAT använde namnet Velo internationellt och endast Sverige och ett fåtal till marknader använde Lyft. För att göra det mer enhetligt valde man därför att använda samma varumärke oavsett marknad.
Nu när vi har bakgrunden till Velo kan vi nu börja titta närmare på anledningarna till varför Velo är så populärt.
Ett av de äldsta varumärkena
Den första och kanske viktigaste anledningen till att Velo idag är så populärt är att det är ett av de äldsta varumärkena inom nikotinpåsar. Och om man ser Epok som föregångaren till Velo (vilket det på många sätt är) så var Velo den första produkten inom det nya segmentet tobaksfria nikotinpåsar (om man bortser från nikotinpåsar ämnade för rökavvänjning såsom Zonnic).
Med det sagt, tid på marknaden har en stor vikt när det kommer till att bygga upp ett varumärke och skapa produkter som folk är bekanta med. Eftersom att Velo var så pass tidig på marknaden har det för många blivit det självklara valet och det varumärke som man medvetet eller omedvetet väljer bara för att det känns bekant.
Lång och gedigen erfarenhet inom nikotinpåsar
Denna punkt är nära sammankopplad med den ovanstående punkten men det är självklart att ett bolag som har arbetat med nikotinpåsar länge, faktiskt längst av alla, har byggt på sig en gedigen expertis och kunskap genom åren. Tack vare sin relativt långa tid på marknaden har Velo lyckats få en omfattande kunskap om marknaden och vad folk efterfrågar. Denna kunskap har man sedan kunnat använda för att utveckla och tillverka produkter som marknaden efterfrågar.
Stort utbud
En viktig faktor för att skapa ett populärt varumärke på marknaden för tobaksfria nikotinpåsar är naturligtivs att skapa produkter som konsumenter älskar. Men eftersom att alla har olika smaker och preferenser räcker det naturligtvis inte endast med en sort. För att tilltala olika kunder och preferenser behövs ett brett sortiment med produkter i olika smaker, format, och styrkor.
Och det är just detta som Velo har.
Idag har Velo ett brett utbud av olika sorter nikotinpåsar. Det finns slim och mini format, en mängd olika nikotinstyrkor, från low till extra strong, och sedan ett stort antal smaker att välja mellan.
Idag har Velo ett av de största sortimenten av olika sorter på marknaden och detta gör det lätt för konsumenter att hitta sin favorit. Och även om många gillar ett testa nya sorter byter man inte gärna sin ”standardsort” utan man kör på en som man vet att man gillar. Detta, tillsammans med att Velo har funnits på länge på marknaden har gjort att mångas ”standardsort” som man alltid går tillbaka till är just en produkt från Velo.
Vid sidan av Velo har BAT som tidigare nämnt dessutom Lyft och Lyft/LAB där man breddar sitt utbud och experimenterar med nya smaker och produkter.
Högkvalitativa produkter
Det är svårt att bygga ett så starkt varumärke och uppnå den position som Velo har på marknaden utan att också skapa produkter med hög kvalitet.
Velo arbetar ständigt med att förbättra kvalitén på sina produkter och skapa nikotinpåsar som ger en bättre och mer kvalitativ användarupplevelse. Detta hör ihop med det vi diskuterade tidigare att man har en lång och gedigen erfarenhet inom nikotinpåsar. Utöver att bara ha god förståelse för vad marknaden vill ha när det kommer till smak har man också genom åren kunnat förbättra sina produktionsmetoder och skapa innovativa lösningar för att upprätthålla en god kvalité. Och när det kommer till kvalitén på Velos nikotinpåsar är den definitivt hög vilket bidrar till en förbättrad användarupplevelse överlag.