Nikotinpåsar, även kända som vitt snus, tobaksfritt snus, all white snus, och mycket annat, har ökat dramatiskt i popularitet under de senaste åren. Nikotinpåsar kan bäst beskrivas som en produktutveckling av det klassiska tobakssnuset som vi alla känner till. På många sätt liknar nikotinpåsar snus och det finns flera skillnaden och likheter. Den absolut viktigaste skillnaden är det faktumet att nikotinpåsar är helt fria från tobak.
Nikotinpåsar är ett svar på vad marknaden länge har efterfrågat och de erbjuder, enligt många, flera fördelar framför tobakssnus.
Men till skillnad från tobakssnuset har nikotinpåsar en väldigt kort historia. Tobakssnusets historia går ända back till 1700-talet då man började blanda tobaksblad med salt och vatten och sedan placerade dem under läppen. Nikotinpåsens historia, börjar däremot inte förens omkring 2015, även om man på ett sätt kan säga att nikotinpåsens historia grundar sig i snuset då det är inspirerat av just detta och används på samma sätt.
I denna artikeln går vi igenom nikotinpåsens historia – det tobaksfria snuset och tittar på utvecklingen från dess början till idag.
Nikotinpåsens historia och utveckling
2015: Epok lanseras som världens första helvita snus
Många snusare är säkert bekanta med varumärket Epok. Detta varumärke finns dock inte kvar idag men det är världens första helvita snus.
Epok lanserades 2015 och blev världens första helvita snus. Till skillnad från nikotinpåsar innehöll Epok däremot tobak, men det var det första helvita snuset som såg fördelarna med att göra ett snus som är vitt, och det kan därför ses som startskottet till vad som skulle bli nikotinpåsar.
Skillnaden mellan Epok och dagens nikotinpåsar är det faktum att Epok innehöll tvättat tobak. Genom en speciell process som var helt vattenbaserad och fri från kemikalier renades tobaken vilket gjorde den helt vit.
Precis som nikotinpåsar höll sig prillan helt vit innan, under, och efter användning. Epok grundades av Winnington som i Januari 2017 köptes upp av British American Tobacco, BAT.
Epok-snuset hade många av de fördelar som de tobaksfria nikotinpåsarna har idag, det vill säga att de inte missfärgade tänderna och gav en renare och fräschare snusupplevelse. Eftersom att den kraftiga smaken av tobaken försvann i samband med denna tvättprocess gav det större möjligheter till smaksättning. Epok lanserades i många olika smaker, inklusive blåbär, melon, kaffe, tranbär, med flera.
Bolaget fortsatte att tillverka Epok fram tills hösten 2018 då varumärket bytte namn från Epok till lyft.
2016: Swedish Match lanserar deras första helvita snus, Omni
2016 lanserade Swedish Match sitt första helvita snus under varumärket Omni. Precis som Epok innehöll Omni tvättad tobak, men med en viktig skillnad: Omni innehöll en del tobak och en del naturligt cellulosafiber och Epok innehöll enbart tobak.
Detta var därför första gången som en tillverkare började att blanda i andra ingredienser än tobak i nikotinsnus, vilket också lade grunden till nikotinpåsar idag. Idag innehåller samtliga nikotinpåsar någon form av cellulosa och växtfiber, precis som Omni hade 2016.
Omnis portionspåsar var betydligt torrare än klassiskt tobakssnus med en fukthalt på 30-50 procent vilket gjorde att de rann betydligt mindre.
Omnis snus kom i helvita portionspåsar med ett avlångs miniformat med en vikt på 0,4 gram per prilla. Swedish Match lyfte fram Omni som en produkt som inte behöver kylförvaras.
Omni tillverkades även i flera olika smaker.
2016: Swedish Match lanserar ZYN
År 2016 lanserar Swedish Match sin första tobaksfria nikotinpåse vid namn ZYN. Det blir därför Sveriges första tobaksfria snus och den första tobaksfria nikotinpåsen på marknaden.
ZYN tillverkas än idag och är en av marknadens mest populära märken av nikotinpåsar. ZYN tillverkas i en mängd olika smaker och styrkor och finns i två olika format. Fyra år efter sin lansering, 2019 stod ZYN för 9% av den totala marknaden inom snusprodukter vilket visar den enorma tillväxten och ökade populariteten för en helt ny produkt.
2017: Omni utgår och ersätts av ZYN
År 2017 utgår Omni från Swedish Match sortiment och bolaget hänvisar därefter till sin tobaksfria nikotinpåse ZYN. På många sätt liknar ZYN Omni, men med den viktiga skillnaden att ZYN är helt fri från tobak.
2018: Epok blir Lyft
Hösten 2018 lanserades Epok under ett nytt varumärke, Lyft.
Lyft går i Swedish Matchs fotspår och gör om Epok till att bli helt tobaksfritt. De första Lyft modellerna inkluderade många av de tidigare smakerna som Epok hade tillverkats med för att tillfredsställa de kunder på marknaden som uppskattade Epok.
2017: Swedish Match lanserar General G.4
År 2017 lanserar Swedish Match ännu ett nytt helvitt snus, General G.4, men med liknande princip som Omni, det vill säga att man kombinerade fibrer med en liten andel ljus tobak. Detta gjorde att General G.4 gav fördelarna med ett vitt snus men utan spår av tobakssmak och med fräckheten av en helvit prilla.
Swedish Match skrev ”Tack vare ny teknologi har vi med G.4 kunnat tillverka helt vita prillor, med samma typ av konsistens och känsla som traditionellt portionssnus, men helt utan spår av tobakssmak. Vi kallar detta format för All White.”
Fortsättningsvis förklarar Swedish Match ”Genom en sammansättning av fibrer och en liten andel ljus tobak är G.4 ett helvitt snus före, under och efter användning. Prillan har en mjuk passform, låg rinnighet och levererar en liknande nikotinupplevelse som ett traditionellt snus i White-format från Swedish Match.”
2018: Skruf lanserar super white
2018 hoppar även Skruf på den växande all-white marknaden av tobaksfritt snus och lanserar Skruf Super white. Detta är ett helvitt snus som lanserades i flera olika smaker.
Under 2021 lanserade Skruf sitt nya varumärke Zone X som, till skillnad från varumärket Skruf, enbart tillverkar tobaksfria nikotinpåsar. Zone X är bolagets största satsning hittills när det kommer till nikotinpåsar och allt mer fokus läggs av bolaget på Zone X framför Skruf Super White när det kommer till segmentet nikotinpåsar.t
2019: Swedish Match lanserar Onico Pure white
Swedish Match lanserade Onico år 2008 som ett tobaks-och nikotinfritt alternativ för snusare som vill sluta snusa eller minska sitt nikotinintag.
År 2019 breddade Swedish Match Onicos utbud genom att även för denna produktserie introducera ett helvitt alternativ. Fördelen med Onico Pure white är att den är helt vit och inte missfärgar tänderna. Att Swedish Match lanserar en helvit portion även i sitt nikotinfria utbud bevisar ytterligare att efterfrågan för helvita påsar ökar inom hela segmentet.
2020: Swedish Match (Gotlandssnus) lanserar Swave
År 2020 lanserar Gotlandssnus som förvärvades av Swedish Match år 2018 sin första helvita, tobaksfria nikotinpåse. Gotlandssnus lanserade sitt helvita snus under varumärket Swave.
Fokus för Swave ligger på tropiska och fruktiga smaker som sticker ut på en marknad som är dominerad av olika mintsmaker.
2021: Swedish Match lanserar XR free from tobacco
År 2021 lanserar Swedish Match den första helvita nikotinpåsen under varumärket General i XR-serien. XR Free From Tobacco är en nikotinpåse som är inspirerad av smaken från General och riktar sig mot de snusare som vill ha fördelarna från ett helvitt snus men ändå vill uppleva en klassisk snussmak.
Swedish Match beskriver produkten på följande sätt:
”Produkten bär med sig fördelarna med Nicotine Pouches som en renare upplevelse i mun och svalg, helt utan tobak men utan att tappa smaken av tobak.”
En ökad popularitet av tobaksfria nikotinpåsar
Den ökade populariteten av nikotinpåsar har gjort att det har skapats en mängd olika nya varumärken och tillverkare av nikotinpåsar, framförallt mellan 2018 och 2022. Några av de nya varumärkena som har fötts inkluderar Loop, Après, Klint, Nordic Sprit, Volt, XQS, med flera.
Helvitt snus, nikotinpåsar växer i popularitet inom i princip alla åldersgrupper och tar en större och större marknadsandel av orala nikotinprodukter. Nikotinpåsar ökar även i popularitet runtom i världen, speciellt inom EU då vanligt tobakssnus är förbjudet av EU förutom i Sverige, till skillnad från nikotinpåsar.
Under 2020 ökade försäljningen av nikotinpåsar med över 200% jämfört med 2019 enligt Snusbolaget.
Av de tillfrågade i undersökningen uppgav 62 procent att det känns fräschare, 50 procent att det inte missfärgar tänderna, 29 procent att det upplevs mer hälsosamt, och 42 procent att det är godare.
Den största tillväxten av användandet av nikotinpåsar har skett hos kvinnor. Enligt Folkhälsomyndigheten skiljer sig andelen som snusar varje dag mellan kvinnor och män. År 2021 uppgav 20 procent av männen och sex procent av kvinnorna att de snusar dagligen.
Den dagliga användningen av snus har ökat bland yngre under de senaste åren och en speciellt tydlig ökning ses bland kvinnor. Enligt Folkhälsomyndigheten har andelen kvinnor som uppgav daglig snusanvändning ökat från tre procent år 2018 till nio procent år 2021. En stor del av detta drivs av det tobaksfria snuset som upplevs fräschare.