Stort sortiment av nikotinpåsar! | Snabba leverans & färska produkter | Fri Frakt över 999kr!

Swenico

Tobaksfria nikotinpåsar.

0

Your Cart

Miljontals amerikanska grabbar snusar svenskt

ZYN Nikotinpåsar

Q1 2024 fraktades 131 miljoner snusdosor till USA. Det svenska snuset har så till slut simmat över Atlanten till drömmarnas marknad.

En skribent för världsmagasinet The New Yorker skriver att “White snus pouches were designed to help Swedish women quit cigarettes. They’ve become a staple for American dudes.” Det svenska snuset, som brukats och utvecklats i över hundra år på svensk mark, har nu nått andra sidan Atlanten och landat hos “amerikanska dudes”. Men det är inte det bruna tobakssnuset som de amerikanska grabbarna snusar; det är det vita snuset ZYN.

Efter många misslyckade försök att introducera vanligt snus i de förenta staterna lyckades man så till slut. Exportdrömmen gick i lås och målgruppen för snus breddades med miljontals människor. Tidigare har man försökt introducera vanligt, brunt snus på amerikanska marknader, då med fokus mot en manlig publik och i strid med amerikanska tobakslagar. Nu är det istället det vita snuset, som på hemmaplan i Sverige förknippas med kvinnliga användare och är tobaksfritt, som slagit igenom – fast hos en manlig publik. Ungefär 70 % av det vita snuset i USA handlas av manliga konsumenter. 

I New Yorker-artikeln belyser man hur stora manliga ikoner som Joe Rogan och Tucker Carlson bidragit till populariseringen av det vita snuset i den manliga sfären. Det är aningen ironiskt att konservativa män som Tucker Carlson marknadsför vad som i Sverige förknippas vara traditionellt “kvinnligt”.

I ett kapitalistiskt superland som USA, där “Big Tobacco” – en enorm industri med globalt inflytande – länge dominerat, har det vita, svenska snuset kommit att kallas “New Tobacco”. Många stora tobaksbolag, cigarett-tillverkare, bevittnar de hundramiljontals snusdosarna överskölja den amerikanska marknaden med bitter smak i munnen. Redan nu räknar man med att vitt snus har roffat åt sig marknadsandelar från cigaretterna. 

Å andra sidan, för dem som vågar investera och gå in tidigt i denna trend, kan det bli en riktig guldrush. 

Hur framtiden för svenskt snus i USA kommer att se ut är ännu osäkert. Men klart är att det vita snuset inte bara vinner marknadsandelar utan också ritar om den globala bilden av vad svenskt snus är och vem det är till för. Traditionella cigaretttillverkare ser redan utmaningen och har börjat investera i egna varianter av nikotinpåsar. Och medan Big Tobacco slickar såren i en allt mer rökfri amerikansk miljö, firar svenska företag sina framgångar och planerar nya erövringar.

SHARE

Lämna ett svar